Szeroko pojęte zarządzanie czasem obejmuje wiele procesów. Generalnie chodzi o to, żeby zarządzać swoim bieżącym czasem lub sobą w tym czasie. To zarządzanie czasem jest oparte przeważnie na tym, co wcześniej sobie zaplanowaliśmy. Jednym z procesów zarządzania czasem jest więc planowanie. Z kolei plan tworzy się na podstawie wyznaczonych celów, co jest kolejnym procesem w zarządzaniu czasem. Bardzo ważnym elementem zarządzania czasem będzie też kontrola realizacji zamierzonych zadań. Jest to tzw. monitoring, który pozwala na wyciągnięcie wniosków do dalszego zarządzania czasem.
Definicja zarządzania czasem
W związku z powyższym możemy powiedzieć, że zarządzanie czasem polega na wykonywaniu zadań w wyznaczonym czasie według wcześniej ustalonego harmonogramu opartego na planie i wyznaczonych celach.
Można też w ogóle nie zarządzać czasem czy sobą w czasie. Zdajesz się wtedy na los, zdarzenia same wybierają Ciebie i pojawiają się w Twoim życiu. Czasami jednak zarządzanie czasem jest wymuszone przez takie niezależne od Ciebie zdarzenia. Jednak ze względu na ograniczenie czasu, jakie każdy z nas ma, każe nam rozsądniej korzystać ze swojego życia. Dlatego zarządzanie czasem jest tak ważne i wszyscy powinniśmy dążyć do tego, żeby było ono jak najlepsze.
Co oznacza dobre zarządzanie czasem?
Bardzo ogólnie rzecz biorąc, dobre zarządzenie czasem jest po prostu jednoznaczne z wydajnością i efektywnością Twojej działalności. Można je też nazwać skutecznością, polegającą na tym, że skutkiem Twojego działania jest osiągnięcie wyznaczonych celów w założonym przez Ciebie czasie.
Np. mam teraz ustawiony minutnik na całą godzinę i jest to wyznaczony czas na napisanie tego artykułu. Zwykle opisywanie jakiegoś tematu zajmuje dużo więcej czasu niż godzinę. Jednak teraz piszę pod seo, czyli jest to dużo łatwiejsze pisanie, niż analiza różnych faktów i teorii. Poza tym zarządzanie czasem jest moim ulubionym tematem.
Jak Ty zarządzasz swoim czasem?
Zarządzaniem czasem zajmuję się dlatego, że sama byłam w tym bardzo kiepska. Próbując zrobić pewien nowy projekt, odkryłam, że najpierw muszę nauczyć się realizować swoje założenia i plany, a dopiero później robić to, co trzeba.
Istnieją teorie, że pewne osoby osiągają lepsze rezultaty dlatego, że mają naturalną wrodzoną do tego zdolność. Inne osoby, jak ja, nie mają takiego talentu i muszą podejmować wysiłki, żeby się dobrze organizować w czasie. Jednym słowem osoby bez takiego talentu są jakby skazane na wieczne zmuszanie się do świadomej kontroli czasu? Nie, przekonały mnie przykłady innych osób, jak Bartek Popiel i Damian Redmer, że można się tego nauczyć.
Dodatkowo uważam, że nie ma idealnych dla każdego sposobów zarządzania czasem. Myślę, że każda osoba musi i może wypracować swój własny system zarządzania czasem dostosowany do własnych potrzeb i własnych słabości. Możesz taki system stale ulepszać, aż poczujesz, to zarządzanie czasem jest jednak także Twoim talentem!
Jak Ty sobie radzisz ze swoim czasem lub z jego brakiem? Jak zarządzasz czasem? Chętnie przeczytam o tym w komentarzu. Twój komentarz jest dla mnie bardzo cenny, ponieważ możesz zasugerować mi, o czym powinnam napisać na blogu, abyśmy mogli razem wznosić się na wyżyny umiejętności w zakresie zarządzania czasem.
P.S. Po umieszczeniu tekstu na blogu i dodaniu grafiki oraz linków pozostało mi jeszcze pięć minut wolnego czasu. Brawo ja! Jak jest u Ciebie? Napisz w komentarzu, będę wdzięczna za każdy komentarz!